Integracja płatności kryptograficznych nadal stanowi wyzwanie na różnych polach

Kryptowaluty dopiero na przestrzeni ostatnich lat zyskały większą popularność, stąd też wiele rozwiązań nie jest jeszcze do końca opracowanych. W internecie możemy natknąć się na ogromną ilość stron, które nie obsługują transakcji z wykorzystaniem kryptowalut. Jednym z czynników takiego stanu rzeczy są na przykład problemy z integracją płatności kryptograficznych. Na czym one dokładni polegają? Jakie są tego konsekwencje?

O kryptowalutach w telegraficznym skrócie

Kryptowaluty możemy najprościej opisać jako wirtualną walutę, która nie posiada fizycznej formy. Możemy nią płacić za wszelkie towary, tak samo, jak w przypadku przelewów. Jednym z największych plusów kryptowalut jest to, że „monet” ani transakcji z ich wykorzystaniem nie da się podrobić. Najpopularniejszą kryptowalutą jest bitcoin, lecz godne uwagi i zainteresowania wśród początkujących są również ethereum, XRP oraz tether.

Mówiąc o kryptowalutach, trzeba wspomnieć o decentralizacji, którą się cechują. Oznacza to mniej więcej tyle, że ten pieniądz nie jest zależny od żadnego organu, osoby, czy państwa. Nie ma niczego, co mogłoby manipulować kursem poszczególnych kryptowalut. Transakcje są weryfikowane przez wielu użytkowników jednocześnie. Gdy jeden z nich „wypadnie”, jego miejsce zastępują inni, gwarantując poprawne funkcjonowanie całego systemu. Niesie to oczywiście ze sobą pewne niedogodności. W przypadku bardzo popularnych kryptowalut realizacja transakcji może trwać kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt minut, gdyż ze względu na liczbę weryfikowanych transakcji, oferowana przez uczestników systemu moc obliczeniowa będzie niewystarczająca do natychmiastowego obsłużenia wszystkich zapytań.

Kryptowaluty można pozyskać w procesie tak zwanego kopania, w którym użyczamy mocy obliczeniowej naszego sprzętu (głównie karty graficznej) do wykonywania skomplikowanych działań matematycznych. Właśnie za takie działania otrzymujemy kryptowaluty, którymi następnie możemy płacić w pełni bezpiecznie i anonimowo za wszelkiej maści produkty i usługi. Czasami jednak spotkamy się z bardzo niewygodnym problemem – płatność kryptograficzna może nie być obsługiwana.

Problemy sklepów z integracją płatności

Omawianie problemów zacząć trzeba od samego pojęcia integracji płatności. Jest to nic innego jak sposób dokonywania płatności w sklepie internetowym. Trzy najpopularniejsze modele integracji to: redirect, semi-redirect oraz White Label. Różnią się one głównie sposobem działania. Jedne przekierowują nas na stronę operatora płatności, drugie cechują się skróceniem ścieżki płatności, lecz wszystkie łączy jedno – dostęp do wszystkich metod uiszczania opłat. W czym zatem tkwi problem?

Płatności kryptograficzne są cały czas dość świeżym rozwiązaniem, stąd też wiele osób nie wie jak wprowadzić je do swojego sklepu. Można oczywiście skorzystać z gotowych rozwiązań, dostępnych w Internecie. Problem tkwi w tym, że nie będą one odpowiednio dopasowane do każdej strony, a przerobienie kodu programistycznego nie należy do najprostszych zadań. Dodatkowo niektóre branże, które muszą przestrzegać surowych przepisów dotyczących przepływu pieniędzy, takie jak kasyno online, stoją przed dodatkowymi wyzwaniami związanymi z integracją płatności kryptograficznych ze swoimi platformami. Kryptowaluty cechuje wysoka anonimowość, która z jednej strony jest plusem, a z drugiej ogromnym minusem. Dlaczego? Ano dlatego, że w przypadku niepowodzenia transakcji, błędu, bądź innego zdarzenia, na które niekoniecznie mamy wpływ, praktycznie niemożliwe jest ustalenie, tudzież znalezienie danej osoby. Jeśli błąd miał miejsce przy zakupie taniej rzeczy – nie ma co płakać nad rozlanym mlekiem. Sytuacja wygląda znacznie gorzej, gdy ze sklepowej półki zniknie towar za kilka tysięcy, a po kliencie i pieniądzach nie ma najmniejszego śladu.

Warto również dodać, że kryptowaluty nie są praktycznie w ogóle objęte przepisami. Brak odpowiednich regulacji otwiera furtkę do oszustw. Wprowadzenie regulacji jest bardzo trudne, głównie dlatego, że musiałyby być one identyczne dla wszystkich państw. Pojedyncze kroki w tym temacie stawiają już jednak zaawansowane gospodarczo kraje, takie jak Niemcy. U zachodnich sąsiadów możliwe jest już na przykład zawarcie lokaty, opierającej swoje działanie na bitcoinie.

Wszystkie kryptowaluty mają dość niepewny kurs, który nierzadko odchyla się w dół, bądź w górę. Odrzuca to zatem wielu sprzedawców, którzy boją się, że kurs danej monety może gwałtownie poszybować w dół, przez co odnotują oni ogromne straty. Najczęściej na ustach wszystkich pojawia się bitcoin, który dzieli społeczność na dwa fronty. Jedni przewidują, że zaliczy on spory spadek, a inni sukcesywnie poszerzają swój portfel i oglądają notowania na giełdzie. Sama kryptowaluta w swojej historii zaliczyła kilka mocnych upadków, lecz zawsze potrafiła się odbudować i ponownie zwiększyć swoją wartość. Stąd też wzięło się zaufanie, które trwa do dziś, a wielu sceptyków zaczyna coraz przychylniej patrzeć w stronę bitcoina i jego kolejnych notowań. Obecnie 1 BTC kosztuje ponad 200 tysięcy złotych, a jego wartość ma jeszcze wzrosnąć.

Co zyska sprzedawca i klient na wdrożeniu płatności kryptograficznych?

Obie strony będą mogły cieszyć się z szybkości, prostoty i niskich (praktycznie zerowych) kosztów transakcji. Brak pośredników oznacza brak dodatkowych opłat, co doceni wiele osób. Inną sprawą jest natomiast tak zwany chargeback. Innymi słowy – jeśli wykonamy już jakąś płatność kryptowalutami, to nie możemy jej cofnąć. Dla sprzedawcy jest to zatem coś dobrego, gdyż nie będzie on musiał „bawić się” w zwroty pieniędzy, czy sądzenie się o przypadkowo dokonane zakupy. Klient natomiast w przypadku pomyłki będzie musiał pogodzić się ze swoim losem. Oznacza to zarazem, że każdy kupujący powinien dokładnie przyjrzeć się każdej ofercie i nie kupować nic w przypływie impulsu.

Sprzedawca na pewno zyska również nowych klientów, gdyż wciąż jest duże zapotrzebowanie na sklepy internetowe, które oferują płatność kryptowalutami. W szczególności brakuje sklepów tematycznych, w których dostępna jest spora gama produktów powiązana konkretnie z jedną dziedziną.

Klient będzie mógł cieszyć się z anonimowości, której temat był poruszany już wcześniej. Nie da się jednak ukryć, że wycieki informacji o użytkownikach nie są niczym nowym. Jeszcze nie tak dawno z Facebooka wyciekły dane milionów użytkowników. Patrząc pod tym kątem, anonimowe transakcje płatnicze nie narażają nas na tego typu wycieki, stąd też nie ma obawy o wrażliwe dane i pieniądze.

Wdrożenie płatności kryptowalutami to nielada zagwozdka

Integracja płatności kryptograficznych wciąż stanowi spore wyzwanie dla wielu sprzedawców. Przed podjęciem decyzji o wprowadzeniu tego typu rozwiązania, należy sporządzić długą listę typu za i przeciw. Następnie należy rozważyć dobrze każdy plus i minus, by nie podjąć pochopnie złej decyzji. Na ogół wprowadzenie takich transakcji będzie korzystne dla sklepu, a sprzedawca udowodni przy okazji, że jest za pan brat z najnowszymi metodami płatności oraz trendami. W internecie figuruje wiele darmowych modułów, które są często dostępne jako wtyczka w WordPressie. Przy poświęceniu dłuższej chwili oraz poprawnej konfiguracji, nic nie powinno stać na przeszkodzie, by wprowadzić płatności kryptograficzne. Zawsze można również zainwestować nieco pieniędzy i zwrócić się o pomoc do informatyka, który na bieżąco śledzi trendy i jest zaznajomiony z tematem nowych form płatności w sklepach internetowych.

cryptology

Read Previous

Podatek od kryptowalut pojawi się na Słowenii?

Read Next

Nowe przepisy dotyczące handlu kryptowalutami wchodzą w życie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *